A home staging–ről

Mire jó a home staging? Miért olyan elterjedt eszköz ez nemzetközileg, és miért tűnnek ki a hazai piacon a home staginggel felkészített lakások?

A lakás- és ház keresőknek csak 10 %-a tud képzeletben elszakadni attól, amit lát, és vizualizálni, milyen lehetőségek rejlenek az ingatlanban. A többieknek ehhez segítségre van szüksége. Ezt a segítséget adja meg a home staging. Feladata, hogy megmutassa az ingatlanban rejlő lehetőségeket, és ezáltal vonozóvá tegye az ingatlant a megcélzott vevői kör számára. Úgy mutatja be az ingatlan előnyeit, hogy közben mégsem túl direkt. Ahhoz is hasonlíthatnának, amikor úgy öltözünk ki, hogy nem azon van a hangsúly, amit konkrétan viselünk, hanem megjelenésünkkel vonjuk magunkra a figyelmet. Különösen igaz ez akkor, amikor egy lakott ingatlan felkészítéséről van szó.

A jó home staging három pillére

A jó home staging

  • semlegesíti a teret a benne élők jelenlétének “lenyomatától”, ezáltal lehetőséget ad az érdeklődőnek, hogy elképzelje magát az ingatlanban;
  • átláthatóvá teszi a helyiségeket, így megmutatja azok használhatóságát, a fókuszt a vevő számára fontos tulajdonságokara helyezi, az esetleges hátrányok helyett, de azokat nem rejti el;
  • hangulatot teremt, és jól fotózható tereket hoz létre.

A hazai ingatlan piacon is egyre több igényesen felkészített eladó lakással találkozunk. Ezek ma még kitűnnek a tömegből, magukra vonják a figyelmet, a hirdetési portálok is rendszeresen kiemelik őket. Ahogy nő a számuk, úgy csökkennek a piaci lehetőségei azoknak az ingatlanoknak, amelyeket nem készítenek fel az értékesítésre.

Hogyan segít a home staging közelebb jutni ingatlana eladásához? 

Lakásunk, otthonunk eladására általában ritkán kerül sor életünkben. Élethelyzetünk változásával az addig kényelmes, minden igényünknek megfelelő kuckó hirtelen túl kicsi lesz, vagy éppen túl nagy, túl közel lesz a város zajához, vagy fordítva, és még sorolhatnánk. Megváltoznak a szükségleteinek, ezért tovább kell lépnünk. És bár a lakás eladása csak egy technikai részletnek tűnik, gyakran kiderül, hogy nem is olyan könnyű kipipálni ezt a feladatot. A nemzetközi- és most már az egyre szélesebb körű hazai tapasztalatok is azt mutatják, hogy a jó home staging jelentősen meggyorsítja az eladás folyamatát és növeli az eladási árat.

Hogy hogyan? A jól felkészített lakás esetében a vevők

  • 81%-a könnyebben elképzeli az ingatlant új otthonaként;
  • 46%-a szívesebben nézi meg élőben is az online megtekintett ingatlant (ez különösen fontos, hiszen a keresők 99%-a online tájékozódik, mielőtt személyesen akár egy ingatlant is megtekintene);
  • 45%-a magasabbra értékeli a lakást, ha az az ő ízlése szerint van dekorálva;
  • 28%-a átsiklik az ingatlan hátrányosabb adottságai felett.

Emellett a home staging segít, hogy a vevő ne pusztán észérvek alapján hozza meg döntését, hanem beleszeressen a lakásba, és így magasabb árat is megadjon az ingatlanért.

Nappali

Mielőtt azonban félreért, fontos elmondani azt is, hogy a home staging nem pusztán optikai tuning. Nem elégedhetünk meg a hibák elfedésével, kikozmetikázásával, mert a cél az, hogy a leendő vevő valóban elégedett legyen a megvásárolt lakással. Ehhez pedig az is hozzátartozik, hogy az ismert hibákat ki kell javítani, és ezzel a szerződéskötéskor is nyugodt szívvel írhatja alá: “az ingatlannak rejtett, eladó által ismert hibája nincs.”

Megoldható ez Akkor is, ha nem tudunk elköltözni az értékesítés idejére?

Ha már látja, hogy a home staging segíthet elérni lakás eladással kapcsolatos céljait, a következő kérdés, ami felmerülhet Önben, hogy elérhető-e ez a hatás akkor is, ha még ott lakik a lakásban és/vagy nincs elegendő pénze, ideje arra, hogy álom-lakást varázsoljon otthonából.

A válaszom igen is és nem is. Nyilván nagyobb energia befektetéssel drámaibb hatás érhető el, de – ha a home staging elveit jól alkalmazza – a legkisebb ráfordítás is megtérül az értékesítés átfutási idejében és/vagy az eladási árban. Mi szívesen segítünk mindkét esetben: akkor is ha kiköltözik még az értékesítés megkezdése előtt, és akkor is, ha a “bentlakásos” megoldást választja.

MI A HELYZET A BEFEKTETÉSI CÉLLAL VÁSÁROLT INGATLANOKKAL? MENNYIT SZÁMÍT AZ ELADÁS SORÁN, HOGY EGY LAKÁST ÜRESEN, VAGY SZÉPEN BERENDEZVE VISZÜNK A PIACRA?

A felújított lakás, ház berendezése a vevőből érzelmi reakciókat vált ki, így segíti a gyors és sikeres eladást. Konkrétan hogyan hat a home staging ebben az esetben?

  • már a képek, a hirdetés is több kattintást, több érdeklődőt vonzanak, sokan a közösségi oldalakon is megosztják ismerőseikkel, ha egy ízlésesen és igényesen berendezett lakás hirdetésére bukkannak;
  • az érdeklődők több időt töltenek* egy berendezett, mint egy üresen álló lakásban. A lazábbak kényelmesen belehuppannak a kanapéba, a visszafogottabbak “csak” végigsimítanak egy-egy berendezési tárgyon. Több idő alatt több érzelmi hatás, több inger éri őket és személyesebb kapcsolatot lehet kialakítani velük, így összességében sokkal pozitívabb kép alakul ki az ingatlanról.
  • igenyesen felkészített ingatlan esetében egyszerűbb úgynevezett “nyílt napokat” szervezni, amivel nem csak időt spórolhat, de az érdeklődők számára kézzel foghatóvá teheti a versenyhelyzetet. Így gyorsabb döntésre, kevesebb alkura számíthat.
  • összességében az értékesítés folyamata várhatóan felgyorsul, ami a magasabb árral együtt jobb megtérülést eredményez!

*Külföldi statisztikák szerint az üres házban eltöltött 5 perhez képest egy jól felkészített házban átlagosan 40 percet is elidőzik egy érdeklődő!

Forrás: Is Professional Home Staging Worth The Cost? By Marjorie A. Cohen